Smärtor

Gemensamt för de flesta människor med smärtor från ryggraden och andra leder är att smärtan ofta får oerhörda konsekvenser för människor i det vardagliga livet. Smärtorna kan även påverka en människas identitet.

Därför är det viktigt för smärtpatienten förutom rehabilitering att arbetet anpassas och omformas till individens kapacitet när personen skall återgå till sitt arbete.

Även om många patienter med ryggproblem förbättras med tid är det vanligt att besvären återkommer vilket medför att patienter med smärtor från ryggen ofta blir rädda att röra sig för att undvika smärta.

Patienten kan då hamna i en ond cirkel med smärta som leder till rörelserädsla och undvikande att använda kroppen samt psykologisk oro att inte kunna arbeta, utföra sina fritidsaktiviteter eller att man tappar sitt sociala nätverk ( umgås med familj och vänner ) pg a smärtan.

Det är i dessa fall extremt viktigt att patienten med återkommande smärtor får vägledning hur man förändrar situationen.

  1.     Oftast är besvären relaterade till överbelastning/felaktiga lyft. Smärtan är mkt sällan allvarligoch prognosen är god att man med eget omhändertagande samt träning av besvärsområdet (promenad, simning, cykel etc) kan bli av med smärtan.
  2.     Man kan använda värme/kyla på området samt smärtlindrande medicin en kort tid för att minska smärtan vilket gör att man kan röra sig bättre/normalt. Ökad rörelse stimulerar självläkning av skadade strukturer.
  3.     Kiropraktorn kan behandla besvärsområdet med olika tekniker för att återställa funktionen i det skadade området.
  4.     Efter några veckor kan man undersöka smärtområdet för att bedöma hur man ökar styrkan för att undvika återfall. Patienten får övningar för att gradvis öka styrkan utan att överbelasta.
  5.     Vanligtvis sker förbättring efter skador/smärtor väldigt fort. Inom ca 1 vecka brukar ca 50% av personer med smärtor kunna återgå till normala aktiviteter. 90% är åter i full kapacitet efter 1 månad. Även patienter med Ischiassmärtor brukar ha samma goda prognos.


Sammanfattningsvis kan man säga att vägen till god hälsa och minskad smärta är att vi är aktiva och håller oss i god form.  Det innebär att vi undviker nedsatt funktion och belastningstolerans i dagliga livet. Vi klarar av att  bära matkassar, lyfta barn, skotta snö etc .