Diskbråck

Diskbråck innebär en skada till den stötdämpande disken mellan kotorna. Den som drabbas blir ofta sned i ryggraden och får svårt att böja sig framåt. Smärtor i benet är vanligt (ischias).

Vid diskbråck är det den stötdämpande disken mellan kotorna i ryggraden som brister. När disken skadas kan den påverka närliggande nerver. I samband med diskbråcket kan du känna värk i ryggen som ibland strålar ned i benet ända ner till foten.

Smärtan i benet är ofta kombinerad med domningar, krypningar eller stickningar. Andra symptom med diskbråck är försämrad styrka i benet, man har svårt att stödja sig på benet

Besvären kommer oftast i samband med lyft/belastning. Likt ryggsmärta kan ischias också komma hastigt efter en klumpig rörelse, när man går upp på morgonen.

Om förloppet inte kommer plötsligt (akut ) är tillståndet oftast allvarligare ( det tar längre tid att förbättras ).

I det akuta stadiet har patienten oftast en sned hållning åt vänster/höger/framåtböjd.

Den ställning i samband med diskbråck som är särskilt skadlig är den lätt framåtböjda positionen som t ex lättframåtböjd över ett handfat när man rakar/tvättar sig. Då ökar aktiviteten i ländryggens muskulatur som trycker ihop disken ännu mer. Ett annat karakteristiskt besvär är smärta när man vänder sig i sängen.

Behandling, i akuta fall när man inte kan röra sig är fullständig vila i avlastande ställning ett par dagar att rekommendera. Senare kan sträckbehandling/manipulation provas om den ger smärtlindring. Behandlingen kan även kombineras med smärtlindrande medicin. I förebyggande syfte är en lämplig livsföring, allmän motion samt orsakerna till felaktig belastning nyckelfaktorer för att undvika återfall.