Tennisarm

Utsidan av armbågen utgör fästet för handens och vristens muskulatur. Överbelastning efter tex målning, ogräsrensning leder till ökad muskelspänning och smärta på utsidan av armbågen.

Ett väldigt vanligt besvär med armbågen är tennisarmbåge, musarm, lateral epikondylit. Smärtan är lokaliserad till utsidan av armbågen och besvären strålar uppåt och nedåt i armen. Smärtan hos patienter med tennisarmbåge/musarm är intensiv när handen fattar om något eller håller något i ett fast grepp. Patienten klagar ofta att de tappar saker. När man undersöker musklerna runt armbågen finner man ökade spänningar. Musklerna inblandade med tennisarmbåge/musarm har ökad tonus/ spänning och måste spännas av.

Det är viktigt att komma ihåg att den underliggande orsaken till tennisarmbåge/musarm oftast är felaktig och krampaktigt grepp. En vanlig orsak till tennisarmbågen kan även vara nackbesvär som skapar obalans i armens muskulära funktion.
Karpaltunnelsyndromet

Karpaltunnelsyndromet tillskrivs en klämning av en nerv ( nervus medianus ) i den tunnel som bildas av benen i handleden samt ligamentet ( ligamentum transversus carpi ). Inklämningen påverkar först de blodkärl som försörjer nerven.
Patienten med karpaltunnelssyndrom klagar över domningar och stickningar och t o m smärtor i hand och fingrar när pt vaknar på morgonen och senare under sömnen som gör att patienten vaknar av smärtan. I mer avancerade stadier känns stickningar och smärta även under dagen.
Patienten med karpaltunnelssyndrom kan behandlas i tre olika steg. Om ledspelet i handleden är försämrat kan man behandla detta med speciella mobiliseringstekniker. Förbättras symptomen inte av mobilisering kan lokalanestesi provas i karpaltunneln. I avancerade fall är operation indicerad.